Kącik specjalistów: psycholog, logopeda

Konsultacje ze specjalistami logopedą i psychologiem zatrudnionym w przedszkolu, po uprzednim umówieniu się przez sekretariat

Dyżur psychologa: dr Anna Wróbel
środa 14.00-17.00
czwartek 8.00-10.00

Dyżur logopedy: mgr Katarzyna Liszka
poniedziałek: 16.00-17.00



Dyżury specjalistów ze Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - pedagogicznej przy ulicy Popławskiego:

psycholog: mgr Ewa Kubala - godziny 9.00-13.30

24.09.2020; 8.10.2020; 22.10.2020; 05.11.2020; 19.11.2020; 03.12.2020; 17.12.2020; 07.01.2021; 21.01.2021; 04.02.2021; 18.02.2021; 04.03.2021; 18.03.2021; 08.04.2021; 22.04.2021; 06.05.2021; 20.05.2021; 17.06.2021

neurologopeda: mgr Iwona Machnik - godziny 8.30-12.30

14.09.2020; 28.09.2020; 12.10.2020; 26.12.2020; 9.11.2020; 23.11.2020; 7.12.2020; 21.12.2020; 11.01.2021; 25.01.2021; 8.02.2021; 22.02.2021; 8.03.2021; 22.03.2021; 12.04.2021; 26.04.2021; 10.05.2021; 24.05.2021; 7.06.2021; 21.06.2021



Propozycja ćwiczeń logopedycznych

1. Ćwiczenia artykulacyjne – link:
ćwiczenie
Propozycja zabawy –do gry potrzebujemy kostki z oczkami, następnie rzucamy kostką, ile wypadnie oczek, tyle razy powtarzamy wylosowane ćwiczenie z jajkiem. Zadania wykonujemy dokładnie i powoli.

2. Ćwiczenie oddechowe – I propozycja zabawy - do woreczka strunowego lub koszulki foliowej na dokumenty wkładamy różne małe kształty wycięte np. za pomocą dziurkacza ozdobnego lub pocięte małe kawałki różnokolorowej bibułki. Następnie wkładamy do środka wycięte jajko oraz słomkę (kawałek słomki wystaje ponad woreczek) i mocno dmuchamy Elementy powinny unosić się w powietrzu i ozdabiać pisankę. Wdech wykonujemy nosem!
II propozycja zabawy – na wydrukowane jajo przenosimy słomką wycięte paski z bibuły lub z papieru.
link: ćwiczenie

3. Ćwiczenie percepcji słuchowej – tworzymy domową orkiestrę – do tej zabawy można użyć instrumentów lub stworzyć je z przedmiotów codziennego użytku – garnek z łyżką, papierowy kubeczek lub plastikowa miseczka. Rodzic wystukuje rytm, następnie dziecko odwzorowuje go. Można też klaskać, tupać, użyć różnych przedmiotów, które wydają dźwięki. Podsyłam propozycje rytmów wraz z opisem: zabawy

4. Karta pracy - link:
karta pracy
Po każdym prawidłowym powtórzeniu wyrazu – kolorujemy pisankę. Następnie możemy pobawić się w sklep, odrysowujemy więcej jajek na kartce i wpisujemy ćwiczone wyrazy, „kupienie” jajka odbywa się tylko po poprawnym wypowiedzeniu słowa zapisanego na jajku.
W linku znajdują się przykładowe karty pracy na różne głoski – proszę wybrać tę kartę z materiałem wyrazowym, który jest ćwiczony aktualnie przez dziecko. Pomocą w doborze wyrazów do ćwiczeń jest zeszyt logopedyczny dziecka, w którym są na bieżąco wklejane karty pracy. Jeśli dziecko jest na etapie przygotowania narządów artykulacyjnych do wywołania głoski, zamiast wyrazów wykonujemy ćwiczenia artykulacyjne, które również są wklejone w zeszycie.

Z okazji zbliżających się Świąt Zmartwychwstania, bardzo szczególnych w obecnym czasie, życzę Państwu dużo pokoju i pomimo wszystko, radości oraz pogody ducha, a także nadziei i wiary w to, że obecna sytuacja szybko minie i świat powoli wróci do normy.

Pozdrawiam serdecznie,
Katarzyna Liszka,
logopeda

Wdech i wydech… Czy taka prosta sprawa?

Oddech to jedna z podstawowych czynności życiowych, dlatego dbałość o prawidłowy sposób powietrza jest niezwykle ważna. Ale czemu logopedzi poświęcają coraz więcej uwagi na wykształcenie u dziecka prawidłowego toru oddychania?
W trakcie prawidłowego oddychania wargi są domknięte, nos jest aktywny, szeroki język „przykleja się” do podniebienia twardego wysklepiając je. Jest to tzw. pozycja wertykalno-horyzontalna języka. Każda osoba – dorosły czy dziecko, powinien oddychać właśnie w taki sposób. Warto zrobić sobie test i zaobserwować co dzieje się z moim językiem, wargami w trakcie oddychania w spoczynku, gdy nic nie mówimy.
W momencie gdy dochodzi do dysfunkcji oddychania, czyli pobierania powietrza torem ustnym, ujawnia się szereg kolejnych nieprawidłowości, które są często bagatelizowane przez lekarzy i rodziców. Wyróżnia się dwa typy dysfunkcji oddychania:
 nawykowe (nabyte),
 uwarunkowane organicznie.
Oddychanie przez usta nawykowe występuje najczęściej, pojawia się w sytuacjach chorób górnych dróg oddechowych, kataru. Dziecko zmuszone jest wtedy do oddychania przez usta, a jeśli ten stan utrzymuje się długo, nie wraca on do pierwotnego stanu. W wieku niemowlęcym mięśnie żuchwy są wiotkie, więc oddychanie torem ustnym szybko może stać się nawykiem.
Dziecko mające dysfunkcje oddychania można poznać po oddychaniu spoczynkowym (tj. wtedy gdy śpi lub nic nie mówi) przez usta, ślinieniu się oraz częstych chorobach górnych dróg oddechowych. Z perspektywy terapii wad wymowy, dzieci oddychające torem ustnym mają duże trudności z wymawianiem głosek, które wymagają uniesienia czubka języka do góry, ponieważ język leży płasko na dnie jamy ustnej.
Nieprawidłowy tor oddychania kształtuje się również przez:
• długie karmienie butelką, które przekracza 18 miesięcy,
• ssanie nieodżywcze smoczka, palca, pieluszki, poduszki, policzków,
• obniżonego napięcia mięśnia okrężnego warg.
Niekorzystne skutki oddychania przez nos ujawniają się ok. 3 roku życia częstymi infekcjami, które z reguły są błędnie interpretowane jako nadmiar kontaktów z rówieśnikami w przedszkolu. Dziecko oddychające jamą ustną traci oczyszczanie, ogrzewanie i nawilżanie powietrza przez jamę nosową. Ten naturalny filtr chroni przed częstymi chorobami górnych dróg oddechowych. Oddychanie torem ustnym wprowadza zimne, nienawilżone i zakażone powietrze wprost do górnych dróg oddechowych.
Wyróżniamy szereg konsekwencji nieprawidłowego sposobu oddychania:
 hipotonię (obniżone napięcie) mięśnia okrężnego warg, niewydolność warg, wiotkość mięśni policzkowych - wiotkość tych mięśni widoczna jest w trakcie karmienia łyżeczką, kiedy dziecko nie ściąga pokarmu górną wargą, a rodzice sami ułatwiają tę czynność, unosząc łyżeczkę i ocierając pokarm o górną wargę, również przetrwałe karmienie butelką warunkuje aktywność mięśni, które nie powinny brać udziału w akcie karmienia. Dzieci oddychające ustami mają trudność z dmuchaniem, używając do tego policzków, a nie wysuniętych warg,
 nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka - masa języka spoczywająca na dnie jamy ustnej uniemożliwia właściwą podaż śliny, co skutkuje nadmiernym ślinieniem się, język leżący na dnie jamy ustnej jest jednym z pierwszych czynników, który może wywołać wady wymowy takie jak: seplenienie międzyzębowe głosek /t,d,n,/ czy /s,z,c,dz/,
 infekcje dróg oddechowych – dziecko wdychając powietrze ustami, które nie jest oczyszczone, nawilżone i ogrzane przez nos wnosi wysokie ryzyko powstania infekcji, co powoduje często katar – a co za tym idzie – znów oddychanie przez usta z powodu niedrożności nosa – ta sytuacja niestety utrwala oddychanie ustami, więc ważne jest systematyczne udrażnianie nosa w przypadku infekcji,
 wady postawy - nieprawidłowe oddychanie sprawia, że mięśnie klatki piersiowej (dokładnie mięśnie międzyżebrowe) nie biorą udziału w wymianie gazowej, ponieważ do oddechu przez usta wystarcza jedynie przepona i tłocznia brzuszna, przez co barki przemieszczają się do przodu i prowadzi to do hiperlordozy odcinka szyjnego i lędźwiowego,
 nieprawidłowe gospodarowanie powietrzem, krótka faza wdechowa i wydechowa, ograniczona sprawność przepony - dziecko nabiera niewielką ilość powietrza, szybko, często podczas wypowiedzi, co sprzyja niepłynności w mówieniu,
 nieprawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego - połykanie powietrza może powodować uczucie sytości, a także uwalnianie nadmiaru powietrza w postaci "odbijania się",
 zbyt małe dotlenienie układu nerwowego - dziecko, które jest niedotlenowane szybko się męczy, jego skóra jest blada, a nade wszystko ma trudności z koncentracją uwagi, co w okresie szkolnym może przysporzyć wiele problemów w nauce.
Z powodu tak wielu niekorzystnych konsekwencji nieprawidłowego toru oddechowego warto wdrożyć działania profilaktyczne:
 wizytę u pediatry lub laryngologa w celu sprawdzenia możliwości oddychania przez nos,
 systematyczne oczyszczanie, nawilżanie nosa,
 w czasie snu oraz w pozycji spoczynkowej dbanie o to by dziecko miało domknięte usta – jeśli jest spełniony warunek pierwszy – lekarz nie stwierdza przeszkód w oddychaniu przez nos.
Wśród najczęstszych przyczyn anatomicznych, które utrudniają prawidłowego oddychanie wyróżnia się polipy w nosie, krzywą przegrodę, skrócone wędzidełko podjęzykowe oraz przerost migdałków.
Prawidłowy tor oddechowy jest podstawą w pracy logopedy, dlatego troska i działania profilaktyczne już od pierwszych dni życia dziecka, są istotną kwestią dla dalszego, prawidłowego rozwoju nie tylko mowy, ale i szeregu innych sfer głównie zdrowotnych.

Bibliografia
O. Przybyła, Logopedia Silesiana. Tom 2 Uwagi o ważności wczesnej diagnozy neurologopedycznej, wyd. Uniwersytet Śląski, Katowice 2013.
E.M. Skorek, M. Rządzka, Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
D. Pluta-Wojciechowska, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia wybranych form zaburzeń, Bytom 2017.

Przygotowała
mgr Katarzyna Liszka,
logopeda

Wychowanie z perspektywy mózgu cd.
Znajomość kilku zasad dotyczących funkcjonowania mózgu, pozwoli nam lepiej zrozumieć dziecko, skuteczniej reagować na trudne sytuacje, wspierać jego rozwój oraz budować fundament pod jego zdrowie psychiczne.
1. Wszystko co nam się przydarza wpływa na to jak rozwija się nasz mózg.
Odkrycia dotyczące neuropatyczności, przemawiają za tym, że rodzice bezpośrednio mogą wpływać na rozwój mózgu dziecka, w zależności od doświadczeń, które mu zapewniają.
Mózg zawiera sto miliardów neuronów, z których każdy średnio posiada dziesięć tysięcy połączeń z innymi neuronami. Ilekroć czegoś doświadczamy neurony aktywują się, tworzą połączenia, przebudowują strukturę mózgu (możemy zaaranżować takie doświadczenia, aby przebudować mózg w taki sposób, żebyśmy byli zdrowszymi i szczęśliwymi ludźmi
Przedszkolowo.pl logo